Co o audioknize řekli a napsali
Mgr. Bronislava Jandačková
Učitelka českého jazyka, PRIMAškola, Ostrava
Audioknihy jsou skvělým způsobem, jak se vydat do světa. Jak procestovat celou Říši fantazie za poměrně krátký čas. Umožňují vnímat hlas jako mocný nástroj. A ve spojení s doplňující hudbou může vzniknout delikátní záležitost. Když se toto podaří, vyjde z toho báječný a chutný dezert. A Viktorčin podmanivý hlas se skví jako třešnička na dortu.
Téma knihy Kamarád Jak koresponduje s Viktorčiným posláním – že žádný sen není tak velký, abychom o něj nemohli usilovat, a že nelze říct, že něco nelze. Audiokniha je úžasnou možností, jak se ještě více přiblížit dětem. I to splňuje dívčino motto o kamarádství a bezprostřednosti. Viki může být inspirací pro děti, kterým dělá potíže číst nahlas. Je úžasné sledovat, jak desetiletá dívka dokáže upoutat svým hlasem. Jak představuje hrdiny příběhu, jak je nechá ožívat a zhmotňovat. Jak pobízí hrdiny knihy, aby se usadili v dětském pokojíčku. Zprostředkovává krásný a jemný příběh dětem, které mají rády vyprávění, pohádky a velká dobrodružství – a třeba ne vždy se jim daří číst. Ukazuje, jak je důležité nestydět se, bojovat a zapojit se i ve chvíli, kdy někomu něco nejde.
Když si ještě uvědomíme, že vznik této audioknihy podnítila velká touha pomáhat, máme před sebou opravdu úžasný projekt. Neznám lepší způsob, jak lépe podpořit rozvoj čtenářství – i u dětí, kterým se v této oblasti příliš nedaří.
Jde o to, motivovat tím, že si chceme poslechnout další a další příběhy. Pěkně se uvelebit, dát si něco dobrého, otevřít uši i duši. To všem dětem náramně sluší.
Mgr. Eliška Štěpánková
Třídní učitelka 1. ročníku
Česko-britská ZŠ, Brandýs nad Labem
Kvalitní audioknihy otevírají klasické četbě jiný rozměr. Fantastické je, že se případně dají s fyzickou knihou velmi efektivně zkombinovat a to nemluvím ze svého postu pouze o školní výuce.
Audioknihu Kamarád Jak za kvalitní považuji, je nahraná autentickým dětským hlasem, se kterým se poutavě pracuje.
Čtené slovo před spaním děti nejen uklidňuje, rozvíjí jejich představivost, ale také zvyšuje jejich úroveň pozornosti. U předškolních dětí je pozornost jedním z ukazatelů školní zralosti a pro hladký vstup do školy je nepostradatelná. Mnoho rodičů však nemá čas, sílu, chuť malým dětem každý den před spaním knížky číst.
Audionahrávka (ideálně s knihou) je, myslím si, řešením - dítě může fyzicky knihu držet, prohlížet si text, stránky a zároveň naslouchat audionahrávce.
Některé děti tato forma motivuje dokonce k samotné četbě.
Ve výuce má audiokniha nepřeberné množství využití. Jak jsem již zmínila, motivuje nejmladší děti k četbě, dává větší prostor vyučujícím pracovat s časem v otázce délce textu - např. část textu mohou žáci číst a části naslouchat, nebo mohou naslouchat a pouze domýšlet/ dokreslovat/ dopisovat pokračování slyšeného… možností je skutečně mnoho.
Za nejdůležitější považuji ale to, že audioknihy neokrádají posluchače o vlastní představy. Nenutí nás do předem daných podob věcí ve filmech, nenutí nám ani ilustrace, děj si můžeme pomocí naší fantazie “vybarvit” v hlavě sami.
Martina Hrkalová
Učitelka na 1. stupni ZŠ, máma i autorka
Kouzelné ztvárnění knihy Kamarád Jak desetiletou Viki je příslibem příjemně strávených společných chvil dětí i jejich rodičů.
V pochmurném odpoledni vás zanese do říše fantazie a když zavřete oči, díky krásnému melodickému hlasu Viki a impozantnímu zvukově-hudebnímu aranžmá budete mít pocit, že jste se ocitli přímo na místě dětí.
Nic pak nebrání tomu, abyste si úžasná dobrodružství Viki a jejího kamaráda Jaka vychutnali všemi smysly stejně jako já se svými dvěma dětmi (4 a 7 let), které by se snad nechaly vtáhnout do obrazovky počítače, ze kterého se povídání linulo, aby se staly součástí právě se odehrávajícího se příběhu.
To vše navíc pro dobrou věc, s poselstvím toho, že je důležité si uvědomovat, že na planetě nežijeme jen my lidé, ale že bez nejrozmanitějších zvířecích sousedů by náš svět zdaleka nebyl tak úžasným místem, ve kterém má každý svou jedinečnou a důležitou roli, a že i ta nejmenší želvička je pomyslným dílem puzzle tvořícím náš zázračný svět.